LPG, diesel, benzine of toch CNG of LNG. Het wordt steeds moeilijker om te kiezen. Natuurlijk hoeft u aan de pomp niet elke keer een keuze te maken. Maar bij de aanschaf van een auto is het toch handig om te weten welke verschillende soorten brandstof er zijn, wat de kosten ervan zijn en wat het effect is op het milieu. In dit artikel focussen we ons op de verschillen tussen de diverse soorten gas.
1. Wat betekenen die afkortingen het eigenlijk?
LPG staat voor Liquid Petroleum Gas. Het is een liquide mengsel van gassen en dus geen aardgas. LNG en CNG zijn dat wel. LNG staat voor Liquid Natural Gas en is een vloeibare aardgas. CNG staat voor Compressed Natural Gas. Dit is een samengeperste aardgas.
LNG is een aardgas dat speciaal voor vrachtwagens. Deze laten we voor dit artikel even voor wat het is. Voor ondernemers zijn LPG en CNG interessant om te bespreken.
2. Tankdruk op CNG 26 keer zo groot
LPG en CNG zijn beide gassen, maar vergis u niet. De verschillen zijn groot. CNG is een aardgas dat onder druk is gebracht. De tankdruk voor CNG is 26 keer zo groot als voor LPG. Laatstgenoemde heeft een druk van 7,5 bar, tegenover 200 bar van CNG heeft.
Daarbij is CNG ook veiliger. LPG is namelijk een zware vorm van gas. Wanneer het gas vrijkomt blijft het laag hangen. CNG daarentegen is licht en stijgt op. Daardoor komt het voor dat auto’s die op LPG rijden geweigerd worden in ondergrondse parkeergarages. Auto’s op CNG mogen hier wel naar binnen.
3. Meer stikstofuitstoot met LPG
Uit onderzoek van Natuur & Milieu, een Nederlandse natuur- en milieuorganisatie, blijkt dat de CO2 uitstoot van LPG en CNG elkaar niet veel ontlopen. Beide gassen stoten wel minder uit dan voertuigen op diesel en benzine.
Het verschil zit in de uitstoot van stikstof en fijnstof van beide gassen. Dit is 35 procent minder bij CNG ten opzichte van de LPG. In vergelijking met diesel is het zelfs 70 procent lager. De impact op de gezondheid van ons mensen is daarmee een stuk lager bij CNG.
4. Bio-CNG maar liefst 90 procent minder CO2 uitstoot
In Nederland en Duitsland kunt u naast de normale CNG ook Bio-CNG krijgen, een groene variant. De verschillen met de normale CNG is wat betreft de uitstoot van stikstoffen en fijnstof gelijk.
Wilt u echt een verschil maken voor het milieu dan is deze groene variant de manier om dat te doen. De CO2 uitstoot is een stuk lager bij Bio-CNG. De uitstoot is 60 procent lager dan bij LPG en zo’n 90 procent lager dan bij diesel of benzine!
Rijdt u dagelijks vele kilometers, dan kunt u met Bio-CNG een enorm verschil maken wat betreft uw persoonlijk CO2 uitstoot.
De CO2 uitstoot van Bio-CNG is 60 procent lager dan bij LPG en wel 90 procent lager dan bij diesel of benzine.
5. LPG verliest terrein
LPG is een populaire brandstof, maar het is terrein aan het verliezen. Meer en meer kiezen bestuurders voor benzine, diesel één van de andere soorten gas of elektrisch.
Het probleem zit hem onder andere in het feit dat auto’s vaak achteraf omgebouwd worden naar LPG. Door middel van een gastank in de achterbak kon de auto op gas rijden. Probleem alleen is dat de garantie op de auto daarmee vervalt.
Voor CNG geldt dat u deze bij de dealer kunt kopen. Nieuw en uit te fabriek met gasflessen erin gebouwd. Deze gasflessen in de vloerplaat van het voertuig gebouwd zodat u ook geen ruimte verliest. Daarbij behoudt u ook de garantie.
Voor zakelijke rijders is dit argument overigens minder interessant, omdat een ondernemer niet zal gaan sleutelen aan een leaseauto.
Het probleem zit hem onder andere in het feit dat auto’s vaak achteraf omgebouwd worden naar LPG.
6. LPG definitief afschrijven?
Het verschil tussen CNG en LPG is aanzienlijk. Met name de gezondheidsschade is een stuk lager bij het gebruik van CNG. Daarbij houdt u uw garantie en profiteert u van extra ruimte in de kofferbak.
Dit gezegd hebbende lijkt het er niet op dat LPG voertuigen ooit nog een stijgende lijn gaan pakken. De neerwaartse spiraal waarin het zich bevindt zou heel goed een blijvende kunnen zijn.
En logisch ook gezien de verschillen. Met name ondernemers die veel op de weg zitten kunnen de impact van het rijden drastisch verlagen met de keuze voor een brandstof die beter is voor mens en milieu.