Selecteer een pagina

Digitaal ondernemen, geen bedrijf kan er meer omheen. En toch zeggen nog veel bedrijven dat al het digitale op ons af komt. Omar Mohout, ervaringsdeskundige en professor aan de Antwerp Management School, zegt dat dit niet de juiste houding is. Digitaal komt namelijk niet op ons af, we zitten er middenin. Hij laat zien dat 2020 op dit gebied enorme kansen biedt. Deze kansen zijn tevens gevaren voor de bedrijven die afwachtend zijn.

 

 

 

1. Artificial Intelligence gamechanger op digitaal gebied

In een interview met Voka vertelt Omar over de verwachtingen van de digitalisering in 2020. Zo vertelt hij dat Artificial Intelligence (AI) een echte gamechanger zal zijn.

Naast AI zijn blockchain, Internet of Things en Virtual of Augmented Reality belangrijke trends. Maar AI spant de kroon volgens Omar.

AI zal door allerlei vormen en domeinen zichtbaar worden. In de Verenigde Staten is voice-assistant bijvoorbeeld al een groot ding. En dat komt ook snel onze kant op.

Omar verwacht dat bedrijven meer en meer aan partnering gaan doen om kennis over deze technologie binnen te halen. En ze moeten wel, want wie achterblijft, loopt de kans definitief achterop te raken.

 

Artificial Intelligence is een echte gamechanger

 

1.1 Smoothie maken met Artificial Intelligence

Een voorbeeld van een kans die Omar ziet voor de Vlaamse markt is FoodTech. Het gebruik van AI maakt nieuwe toepassingen mogelijk. Foodpairing uit Gent maakt al gebruik van AI om verschillende smaken aan elkaar te matchen. Ook Alberts Smoothies past AI toe in z’n machines.

Door middel van AI kan de gebruiker van de smoothie machine zelf bepalen welke smaken hij of zij erin wil en hoeveel calorieën daarin moeten zitten.

In de voedselsector liggen dus nog grote kansen voor de Vlaamse markt. Klaar om benut te worden.

 

2. Digitaal is ongrijpbaar, maar onderschat de waarde ervan niet.

Interessante eigenschap van digitaal is de onzichtbaarheid ervan. Het is niet vast te grijpen. Omar vergelijkt het met zwaartekracht.

De impact is groot, maar de ongrijpbaarheid minstens net zo. Dat maakt ook dat met name traditioneel ingerichte bedrijven het belang van digitaal nog niet op waarde schatten.

 

2.1 Digitaal is al lang niet onderscheidend meer

Bedrijven die de grootste groei laten zien over de afgelopen jaren hebben digitaal goed in de vingers en weten precies waar en hoe winst te behalen ten opzichte van de concurrent.

Digitaal is ook geen onderscheidende factor meer. Het is een essentieel onderdeel van bedrijven.

 

3. Gebruik van data is essentieel

Digitaal geeft de mogelijkheid om allerlei data op te slaan. Maar data opslaan om maar data te bezitten heeft geen zin. Het gaat erom wat je ermee doet. Daarom is het belangrijk data te kunnen analyseren en er op te acteren. Waar digitaal zijn geen onderscheidende kracht meer is, kan data wel een unieke kans opleveren ten opzichte van de concurrent.

Volgens Omar zijn er nog maar weinig bedrijven die data goed gebruiken. Data waarde geven, of valoriseren zoals Omar het noemt, behoort tot de mogelijkheden van nog maar weinig bedrijven.

 

Waar digitaal zijn geen onderscheidende kracht meer is, kan data wel een unieke kans opleveren.

 

4. Virtuele teams verhogen de kwaliteit

Een groot voordeel van digitaal dat Omar constateert is het virtueel samenwerken van teams. Bedrijven die voorop gaan op het gebied van digitaal hebben een grotere pool van talenten waaruit ze kunnen putten.

Het is namelijk niet langer nodig om werknemers binnen een straal van een paar tientallen kilometers te zoeken. Bedrijven die digitaal optimaal hebben geïntegreerd in hun systeem kunnen gebruik maken van virtueel samenwerken.

Hierdoor kunnen werknemers honderden kilometers verderop wonen zonder dat dit problemen oplevert. Het grote voordeel is dat een bedrijf talenten kan zoeken over de hele wereld en niet plaatsgebonden is.

 

5. Omarm digitaal, stoot het niet af

Of u de kennis nu heeft of niet. En of u fan bent van digitaal of niet. Het is een absolute must voor elk bedrijf.

Ook op het gebied van tankkaarten wordt er volop geïnnoveerd. Een mooi voorbeeld is de MAES Mobility Card waarmee vele diensten betaald kunnen worden. Daarvoor is een fors stukje digitale techniek nodig om dit alles voor elkaar te krijgen.

Voorkom dat u een definitieve achterstand oploopt en omarm de ontwikkelingen die digitaal ons biedt.