Selecteer een pagina

Het milieu krijgt steeds meer aandacht. Meer en meer is de klimaatverandering onderwerp van de politieke agenda. De vraag is: wat is het effect op het Belgische wagenpark? Stijgt het aantal elektrische en hybride auto’s? En mogen we nog wel rijden in dieselauto’s?

 

 

 

1. Wagenpark nadert de 6 miljoen

Op 1 augustus 2019 telde het totale wagenpark in België 7.042.677 voertuigen. Statbel, het Belgische statistiekbureau, meldde ook dat hiervan 5.889.210 personenwagens waren. Tien jaar geleden waren dat er nog zo’n 5,2 miljoen.

Interessant is dat het wagenpark in 2019 met 0,6 procent is gestegen. Tussen 2009 en 2019 was de gemiddelde stijging 1,3 procent. De stijging van het afgelopen jaar is dus beduidend minder.

De dieselauto is daar debet aan. Ook het aantal hybride auto’s stijgt minder snel.

 

2. Dieselauto bereikt grens van 2008

De afname in stijging is vooral terug te vinden in het aantal dieselauto’s dat in België rondrijdt. Het is zelfs zo dat dit aantal voor het eerst sinds 2008 weer onder de 3.000.000 gaat komen. 

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de milieubelasting van dieselauto’s.

Het afgelopen jaar daalde het aantal dieselauto’s met bijna 200.000 ten opzichte 2018. Het is een kwestie van tijd voordat het huidige aantal van 3.005.928 onder de grens van 3 miljoen duikt.

 

3. Benzineauto gaat dieselwagen in 2020 voorbij

Waar de dieselauto steeds minder populair wordt, lijkt de benzineauto opnieuw in de lift te zitten. 190.662 benzineauto’s kwamen er dit jaar bij. Dit staat gelijk aan een stijging van 7,6 procent.

De benzine- en dieselauto’s zijn nog steeds de meest gereden auto’s in België. De elektrische en hybride auto’s komen voorlopig nog niet in de buurt.

De vraag is hoe lang het nog gaat duren voordat de benzineauto de meest populaire auto van België wordt. Op dit moment rijden er 2,7 miljoen benzineauto’s rond.

Wanneer we het stijgingspercentage van dit jaar doorrekenen naar volgend jaar, dan gaat de benzineauto de dieselwagen in 2020 in aantallen voorbij.

 

In 2020 rijden er in België meer benzineauto’s dan dieselwagens

 

4. Groei hybride auto’s neemt af

Op dit moment rijden er bijna 111.000 hybride auto’s in België rond. Het afgelopen jaar groeide het aantal hybride wagens met 27,6%. Dit is een aanzienlijke groei, maar tussen 2017 en 2018 steeg het hybride wagenpark met 36,5 procent.

De groei van hybride auto’s neemt procentueel dus af. In absolute aantallen blijft de groei ongeveer gelijk.

Het effect van de hybride auto’s op de totale groei van het wagenpark is overigens klein. 111.000 hybride wagens komt neer op 1,9% van alle personenwagens.

 

5. Vloot elektrische auto’s groeit harder dan hybride auto’s

De sterkste procentuele groei zit in de categorie elektrische auto’s. Met een toename van 65,9 procent lijkt de elektrische auto sterk in opkomst. Dit percentage moet wel genuanceerd worden.

De totale elektrische vloot bestaat uit ruim 15.000 voertuigen. Een groei van 65 procent betekent een absolute groei van 6.000 elektrische auto’s. Het aantal hybride auto’s groeit in absolute aantallen vier keer sneller dan elektrische wagens.

Deze groei staat in schril contrast met de groei van het aantal benzineauto’s van bijna 200.000.

 

Het aantal hybride auto’s groeit in absolute aantallen vier keer sneller dan elektrische wagens.

 

6. De E-Flux laadkaart

Hoewel de groei van elektrische auto’s nog relatief klein is ten opzichte van de dieselwagens, benzineauto’s en van de hybride auto’s, is de elektrische auto enorm in opkomst.

In heel Europa rijden steeds meer elektrische auto’s. Ook het aantal laadpalen groeit snel. De noorderburen zijn het land met de hoogste dichtheid van laadpalen.

Om het gebruikersgemak van elektrische auto’s onder ondernemers te verhogen, is er de E-Flux laadkaart. De E-Flux kan gebruikt worden op meer dan 40.000 oplaadpunten in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië.

Via de app vindt u snel de dichtstbijzijnde laadpaal in de stad, een parkeergarage, op het industrieterrein of het vliegveld. 

 

  • Paskosten €2,44 per maand,  geen eenmalig kosten via onze site
  • Dekking van 100% in België en 98% in de Benelux van publieke laadpalen,
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct Uw Kaart Aanvragenin 3 minuten geregeld

 

E-flux by Road voor tankkaart-aanvragen

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal >40.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Contractduur 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (vennootschap)

Direct Uw Kaart Aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankkaart-aanvragen

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen

Direct Uw Kaart Aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankkaart-aanvragen