+31 6 2370 3555 info@tankkaart-aanvragen.be
Selecteer een pagina

De brandstoflabels van benzine en diesel zijn een jaar officieel veranderd aan de pomp. Er zijn nieuwe speciale symbolen voor deze brandstoffen bedacht. Tankstations zijn verplicht stickers te plaatsen met de nieuwe codes.

Het is officieel een jaar geleden ingegaan op 12 oktober 2018. Euro95 benzine heet vanaf dan E10. In België zijn in januari 2017 alle E5-pompen vervangen door E10, in Nederland is het sinds 1 oktober verplicht E10 aan te bieden.

Het klinkt voor veel mensen nog allemaal vreemd. Wat is het doel van deze actie?

 

1. Waarom heet de brandstof nu anders?

Natuurlijk vragen we ons af waarom de namen nu zijn veranderd. De reden is simpel. Om de aanduidingen in de hele Europese Unie gelijk te trekken. Men wil alle brandstoffen binnen de Europese Unie dezelfde naam geven.

Het is een feit dat er een brei is van namen en brandstofprijzen in Europa is en standaardisatie helpt om te verwarring te verminderen.

 

De brandstoflabels zijn veranderd om de aanduidingen in de hele Europese Unie gelijk te trekken

 

2. De nieuwe brandstoflabels

Gewone benzine of Euro95 heet vanaf nu E10. Euro 98 (98 staat voor het octaangetal) is ook benzine en dat heet nu E5. Diesel hebben ze  B7 genoemd. Het laatste lijkt een wat verwarrende keuze. De E10 is gebaseerd op het percentage biobrandstof wat erin zit.

 

2.1 Brandstoflabels van de benzinesoorten

brandstoflabels benzinesoortenDe benzinesoorten hebben een ronde vorm met de letter “E” gevolgd door een getal. Het getal na de “E” staat voor het maximumpercentage biocomponenten dat er in verwerkt mag zijn.

Deze biocomponenten worden toegevoegd om de uitstoot van CO2 te verminderen. Zo krijgt Euro 95 de aanduiding E10 en Super 98 wordt dan weer E5.

 

2.2 Brandstoflabels van de soorten diesel

brandstoflabels dieselsoortenDe dieselsoorten krijgen een vierkante vorm met de letter B, deze staat niet voor Benzine dus laat je hier niet vangen.

De letter staat voor het maximumpercentage specifieke biodiesel-componenten dat er in verwerkt mag zijn.
De XTL geeft aan dat de brandstof synthetisch is en niet uit ruwe aardolie is vervaardigd.

 

2.3 Brandstoflabels voor de gasachtige brandstoffen

brandstoflabels gassoortenVoor de gasachtige brandstoffen is het label ruitvormig, zoals hiernaast is te zien

Vanaf 2020 moet het minimaal tien procent zijn.

In België is het op dit moment nog vijf procent. Het wordt de komende twee jaren stapsgewijs opgevoerd naar tien procent. In de B7 (de diesel) zit zeven procent biobrandstof.

 

3. Alles gelijk in heel Europa

In de hele Europese Unie moet het tanken eenvoudiger worden en duidelijker. Of u nu in Duitsland, Nederland, Zwitserland of Denemarken brandstof gaat tanken: Alle brandstof namen zijn hetzelfde. Dat moet voorkomen dat iemand de verkeerde brandstof in zijn tank gooit wanneer hij in het buitenland is.

Het is trouwens dat meer landen meedoen. Naast IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Servië, Zwitserland, Macedonië en Turkije zijn ook verplicht de nieuwe namen te gebruiken. 

 

3.1 Tijd genoeg om te wennen

De automobilist krijgt ruim de tijd om zich de nieuwe namen eigen te maken. Er is een overgangsperiode waarbij de nieuwe codes en namen naast elkaar gebruikt worden. Vergelijkbaar het met de invoering van de euro, waarbij beprijzing in zowel BF en Euro een paar jaar naast elkaar gebruikt werd.

 

4. De symbolen voor brandstoflabels

Hierboven zijn de symbolen weergegeven en uitgelegd van de soorten brandstoffen. Diesel is vierkant en gasachtige brandstoffen zoals LPG en waterstof zijn een ruit en benzine is een cirkel. Er is over nagedacht!

Diesel is vierkant en gasachtige brandstoffen zoals LPG en waterstof zijn een ruit en benzine is een cirkel
 

4.1 Goed voor het milieu

Er zijn al informatiecampagne geweest vanuit o.a. de overheid om verwarring te voorkomen. Voor veel mensen zal het nog voor een lange tijd wennen zijn. Er zal echter een overgangsperiode zijn, waardoor het geen schok zal zijn voor iedereen.

Aangezien ons land deel uitmaakt van de Europese Unie, moet het de richtlijnen voor een vermindering van CO2-uitstoot en broeikasgassen van onze voertuigen naleven.

Tegen 2020 moet elk land de doelstelling van 10 % hernieuwbare energie op het vlak van vervoer halen. De invoering van benzine E10 op de Belgische markt is een van de middelen om deze doelstelling te bereiken. Want bio-ethanol wordt niet uit aardolie gewonnen, maar suikerriet en mais. Dat betekent ook minder CO2 uitstoot, dus beter voor het klimaat.

De tankstations zullen niet zomaar de oude namen weghalen. Iedereen zal benzine nog benzine noemen en geen E10. Uiteindelijk is brandstof, brandstof. We zullen vanzelf gaan wennen aan de nieuwe namen.